Friday, February 25, 2011

My Mama : Part 2

Assalamualaikum,

Post kali nie kesinambungan My Mama : Part 1. Post yg lepas, aku citerkan sedikit pengalaman2 manis aku yg masih aku ingat sewaktu aku sekolah rendah dahulu. Kali nie aku nak post pengalaman2 manis bersama mamaku ini. Selepas mengetahui keputusan UPSR, beberapa minggu lepas tue, aku dapat surat tawaran ke SMKANT, Pulau Pinang. Tanpa fikir panjang, aku terus je ckp kat papa & mama, yg aku nak terima tawaran sekolah tersebut. Tapi....... Sekolah nie mewajibkan semua pelajarnya stay kat hostel. X kira la umah dia sebelah sekolah pon, wajib duduk dalam hostel.. Huhu.. So, kena terima la dok kat hostel selama 5 tahun dari Form 1 hingga Form 5. :)


Sebenarnya, best jugak duduk kat asrama nie. Alhamdulillah, aku x pernah kena ragging teruk2 ngan senior2. Setakat senior suh angkat baju diorg tuh, suh g beli nasi lemak, suh g cari meggi smpai jumpa & mcm2 lagi tuh, pernah la. Normal la hidup kat asrama mcm tue kan. Bagi aku la, secara overall, best bila stay kat hostel nie. Belajar cara2 nak bersosial, berdikari.


Jauh antara sekolah dari umah aku xdala la jauh sgt. Lebih kurang 5KM gitu je klu ikut jalan biasa. Dalam family aku, semua adik-beradik aku pernah hidup belajar dok kat hostel. So, bila turn aku plak masuk hostel, maka kosong & sunyi la rumah tue. Tinggal mama & papa je. Klu ikut peraturan hostel tue, kami leh balik 2x dlm masa sebulan & outing plak selang-seli antara Aspura & Aspuri. Kadang2, bila waktu outing, aku balik umah.


Masa aku stdy kat hostel nie, mama la yg selalu dtg jenguk aku if aku x balik ke umah. Selalunya mama dtg hari Ahad. Mama la yg selalu bwk makanan, biskut2, beli sabun + ubat gigi (klu dh abis). If result aku teruk dlm exam, klu aku nak mengelak dari kena marah ngan papa, aku suh mama sign. Tapi..... Mama lagi pandai dari aku. Mama xmau sign selagi papa x tgk result tue.. Huhu.. Kot mana pon, tetap kena tunjuk kat papa. Tahan je telinga kena marah. :p Waktu aku nak amik SPM, mama & papa pegi menunaikan Haji. So, dlm sebulan lebih, aku x berjauhan ngan mama & papa. Myb berkat doa mama & papa depan Kaabah, dpt ok la jgk result SPM aku nie. Thnx mama & papa. :)


mama & papa

No comments: