Thursday, February 24, 2011

My Mama : Part 1

Assalamualaikum,

Post kali nie aku nak tulis mengenai mama aku.. Sebagai penghargaan buat beliau yg selama ini menjaga & mendidik aku selama ini. Semua org mempunyai seorg ibu.. Mesti la, klu xda ibu mcmana kita dilahirkan. Seperti aku, aku mempunyai seorg mama yg bernama Hajjah Nilwaiti Bt Haji Othman. Mama aku nie berketurunan Minangkabau yg mana nenek & tok wan aku berasal dari Sumatera Barat, Indonesia. Mungkin sbb aku ada darah kacukan Minangkabau (mama) + Bugis (papa) membuatkan kadang2 org ckp muka aku mcm Cina (perasan lebey). Beliau dilahirkan di Taiping, Perak sama jgk tempat aku dilahirkan.



Waktu zaman sekolah rendah :-

Aku ingat lagi waktu aku zaman sekolah rendah.. Time tue, mama still bekerja sbg nurse kat Hospital Parit Buntar. Tiap2 ari, mama akan kejut aku utk pegi sekolah. Baju dh siap iron, juz pkai je. Pas sarapan, mama bg bekal air Milo utk aku. Sbb tue smpai skrg aku minat air Milo. Pernah jgk aku x siap wat keje Seni, mama jgk yg tolong aku siapkan. Mama aku nie ada bakat terpendam dlm Seni. Aku ingat lagi, time tue kena wat replika buah durian. Susah gila nak wat. Smpai skrg aku ingt sbb Teacher Pauline suh aku siapkan klu x, kena marah.


Waktu sekolah dulu kan kita ada buku pergigian yg warna biru tue kan? Kan kena ada sign waris utk persetujuan utk dapatkan rawatan kat sekolah. Time tue, aku pny takut smpai aku merayu2 kat mama supaya jgn sign.. Hihi.. Last2 mama ckp, dia x sign & simpan buku tue terus dlm beg aku. Esok bila aku anta je buku tue kat guru kelas, tgk2 dh ada secoit sign mama dlm buku tue. Tp, alhamdulillah. Setakat nie xnah lagi aku kena cabut gigi & tampal gigi waktu klinik gigi dtg ke sekolah. :)


Banyak lagi kenangan manis aku waktu zaman sekolah rendah nie. Antaranya, mama yg ajar aku cara2 naik basikal mcmana, mama yg jaga aku & abg aku waktu kami berkhatan, mama yg sapu ubat kat aku bila aku luka serius akibat jatuh basikal (smpai luka nie still ada kesan), mama yg jaga aku waktu aku kena sengat tebuan, mama yg bwk aku g pasar malam yg happening kat Penanti & mcm2. Bnyk sgt.. Thnx mama.. :)



Love you, mama. :)

No comments: