Saturday, July 12, 2014

Trip Ke Pulau Langkawi (Part 2)



Cara untuk sampai ke Pulau Langkawi.

Untuk sampai ke Pulau Langkawi terdapat 2 cara setakat ni. Satu, melalui jalan air iaitu menaiki feri dari Jeti Kuala Kedah/Jeti Kuala Perlis/Penang Port. Dua, melalui jalan udara iaitu kapal terbang. Pilihlah mana-mana lapangan terbang yang menawarkan laluan ke Pulau Langkawi.

Untuk trip honeymoon ni, aku pilih naik kapal terbang. Rasionalnya ialah tarikh yang aku pergi ni, waktu cuti sekolah. Confrim bila cuti sekolah akan ramai orang. Memandangkan isteri tengah pregnant & keselesaan, aku xnak bersesak-sesak dengan orang ramai maka aku pilih naik flight dari Pulau Pinang ke Pulau Langkawi. Seperti biasa, nak tiket murah, kena la beli awal2 & selalulah jenguk2 lama web AirAsia @ FireFly. Kadang2, ada promo tiket murah & lebih jimat naik flight berbanding naik feri.

 Lapangan Terbang Pulau Langkawi


Kalau nak naik feri, perlu dikira juga kos minyak dari rumah ke mana2 jeti, kos tol, kos bayaran parking kereta kat jeti & paling perlu diambil kira, KEPENATAN. Dah penat2 bercuti kat Pulau Langkawi, larat ke nak drive dari Jeti Kuala Kedah/Jeti Kuala Perlis balik ke Pulau Pinang. Huhu.. 



Jeti Pulau Langkawi



Situasi di jeti & airport sama je. Kalau naik feri, akan turun di Pekan Kuah. Kalau naik flight, akan turun di Padang Matsirat. Sampai je di jeti/airport, kita akan tengok banyak peta Pulau Langkawi yang diberikan secara percuma. Peta ni penting untuk kegunaan masa nak ronda2 Pulau Langkawi nanti. Di jeti/airport juga banyak agen2 kereta sewa. Kita boleh pilih & deal dengan agen2 di situ. Kita boleh pilih jenis kereta, nak bila, harga & macam2 la. 

Kalau naik feri, kawasan yang berdekatan ialah Pekan Kuah. Kalau naik flight, kawasan yang berdekatan pula, Pantai Cenang. Aku lebih suka menginap di Pantai Cenang sbb aku suka pantai. Lagipon, kawasan Pantai Cenang lebih ‘hidup’ berbanding kawasan yang lain. Next part, aku akan ceritakan lebih lanjut mengenai tempat penginapan.

No comments: